Vol. 27 No. 1 (2023): Journal of Nursing Pensar Enfermagem
Cochrane Corner

Cochrane Corner - Telephone interventions for educational and psychosocial support for informal caregivers

Adriana Henriques
Doutoramento. Centro de Investigação, Inovação e Desenvolvimento em Enfermagem de Lisboa (CIDNUR), Escola Superior de Enfermagem de Lisboa (ESEL), Lisboa. Instituto de Saúde Ambiental (ISAMB), Faculdade de Medicina de Lisboa, Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal.
Ricardo J. O. Ferreira
Doutoramento. Centro de Investigação, Inovação e Desenvolvimento em Enfermagem de Lisboa (CIDNUR), Escola Superior de Enfermagem de Lisboa (ESEL), Lisboa. Serviço de Reumatologia, Centro Hospitalar e Universitário de Coimbra, Coimbra. Núcleo de Investigação em Enfermagem (NIE), Centro Hospitalar e Universitário de Coimbra, um centro clínico da Unidade de Investigação para as Ciências da Saúde ramo Enfermagem (UICISA:E), Escola Superior de Enfermagem de Coimbra, Coimbra, Portugal.
Andreia Silva Costa
Doutoramento. Centro de Investigação, Inovação e Desenvolvimento em Enfermagem de Lisboa (CIDNUR), Escola Superior de Enfermagem de Lisboa (ESEL), Lisboa. Instituto de Saúde Ambiental (ISAMB), Faculdade de Medicina de Lisboa, Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal.
António Vaz Carneiro
Doutoramento. Instituto de Saúde Baseada na Evidência, Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal.

Published 2023-10-20

Keywords

  • Caregivers,
  • Telephone,
  • Telemedicine,
  • Telenursing,
  • Patient Education as Topic,
  • Psychosocial Support Systems,
  • Caregiver Burden,
  • Quality of Life
  • ...More
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How to Cite

Henriques, A., J. O. Ferreira, R., Silva Costa, A., & Vaz Carneiro, A. (2023). Cochrane Corner - Telephone interventions for educational and psychosocial support for informal caregivers. Pensar Enfermagem, 27(1), 110–112. https://doi.org/10.56732/pensarenf.v27i1.299

Abstract

The telephone is an easy way for health professionals to provide educational and psychosocial support to informal caregivers. This Cochrane systematic review evaluated 21 randomized clinical trials involving 1,690 caregivers comparing the efficacy of telephone interventions against usual care, regarding educational and psychosocial support. It was concluded that these interventions may have a slight benefit for some outcomes, such as reducing anxiety and improving preparation for care. However, for most of the evaluated outcomes, the additional effect of using telephone interventions was little or none. Most studies had a high risk of bias and few participants.

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